چرا دیابت نوع 2 با افزایش خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل مرتبط است؟

27 مه 2020 - تا سال 2040، تعداد افراد مبتلا به دیابت به 643 ميليون نفر خواهد رسيد.به دلیلعوارض احتمالی مرتبط با این بیماری، یک فرد 45 ساله ی مبتلا به دیابت نوع 2 به طور متوسط ​​شش سال کمتر از فردی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیست، زندگی می کند.این هفته گزارشی منتشر گردید که آخرین شواهد از پیامدهای دیابت نوع 2 بر سلامت را جمع آوری کرده است.

در این گزارش، گذشته از عوارضی که ما به خوبی با آنها آشنایی داریم، مانند ارتباط بین دیابت و خطر بیماری های قلبی، شواهد جدیدی از ارتباط دیابت نوع 2 با افزایش خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل ارائه شده است.

عوارض شایع دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 ، که به طور معمول بعد از 40 سالگی ایجاد می شود، معمولاً به دلیل ترکیبی از عدم تولید مقدار کافی هورمون انسولین توسط لوزالمعده و عدم پاسخگویی مناسب سلول های بدن به انسولین ایجاد می شود. از آنجایی که انسولین تنظیم کننده اصلی قند خون است، این وضعیت باعث افزایش قند خون می شود.

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شامل اضافه وزن، عدم فعالیت جسمی، رژیم غذایی ضعیف، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 هستند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا نیستند به بیماریهای قلبی مبتلا می شوند.در حالی که حملات قلبی، به دلیل انسداد در عروق کرونر، شاید شکل شناخته شده تر بیماری قلبی باشد، نارسایی قلبی، جایی که عضله قلب قادر به پمپ کردن خون کافی در بدن نباشد، به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شایع تر است.این امر به دلیل عوامل مختلفی از جمله درمان های بهتر و پیشگیرانه از حملات قلبی است که به افراد بیشتری اجازه داده است تا به اندازه کافی عمر کنند تا دچار نارسایی قلبی شوند.افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا هشت برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی دچار نارسایی قلبی هستند.

در همین حال، دیابت شایعترین علت نارسایی کلیوی و کاهش بینایی در بزرگسالان در سن کار است و علت بیش از 50 درصد از موارد قطع عضو انتهایی( پا ) می باشد. اما گذشته از این عوارض شایع و مشهور دیابت، شواهد قابل توجهی بدست آمده است که نشان می دهد دیابت نوع 2 خطر ابتلا به سایر بیماری ها را نیز افزایش می دهد.

عوارض در حال ظهور دیابت نوع 2

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لوزالمعده، آندومتر و کبد قرار دارند، همچنین این افراد 30٪ بیشتر در معرض خطر سرطان روده و 20٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش خطر سرطان بویژه به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 که زیر 40 سال سن دارند، نگران کننده است. در استرالیا، شاهد افزایش قابل توجه مرگ و میر ناشی از سرطان در این گروه، در بین سالهای 2000 تا 2011 بودیم.

دمانس یا زوال عقل نیز یک عارضه ی اخیراً شناخته شده از دیابت نوع 2 است. یک متاآنالیز شامل دو میلیون نفر نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل برای مبتلایان به دیابت نوع دو، 60٪ بیشتر از افراد فاقد دیابت است.

دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان و دمانس برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 چیست؟

این مهم است که تأیید کنیم مطالعات وارد شده در این متاآنالیز و مرور سیستماتیک، مشاهده ای بوده اند و نمی توانند به ما بگویند که دیابت الزاماً باعث ایجاد دمانس یا سرطان شده است. اما آنها نشان می دهند که ابتلا به دیابت با افزایش خطر ابتلا به سرطان و دمانس همراه است.

دو نظریه ی اصلی درباره افزایش خطر سرطان در مبتلایان به دیابت نوع 2 مربوط به گلوکز و انسولین است.

بسیاری از انواع سلولهای سرطانی از گلوکز به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می کنند، بنابراین هرچه گلوکز موجود در خون بیشتر باشد، به طور بالقوه ، سرطان سریعتر رشد می کند.

از طرف دیگر، انسولین می تواند رشد سلول ها را تقویت کند و از آنجایی که در مراحل اولیه ی دیابت نوع 2 ، سطح انسولین بالا می رود، این ممکن است باعث پیشرفت سرطان شود.

چندین توضیح احتمالی برای ارتباط بین دیابت و زوال عقل وجود دارد. ابتدا سکته های مغزی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر دیده می شوند و هم سکته های مغزی کوچک مکرر و هم سکته های مغزی بزرگ می توانند منجر به زوال عقل شوند.

دوم ، دیابت بر ساختار و عملکرد کوچکترین رگ های خونی در بدن (مویرگ ها) از جمله در مغز تأثیر می گذارد. این ممکن است در تحویل مواد مغذی به سلولهای مغزی فرد اختلال ایجاد کند.

سوم، سطح بالای گلوکز و سایر اختلالات متابولیکی مرتبط با دیابت ممکن است با گذشت زمان، به طور مستقیم بر عملکرد برخی از سلول های مغزی تأثیر گذارد.

جایی برای بهبود

علیرغم توصیه های کاملاً مناسب برای مدیریت دیابت نوع 2، مانند دستورالعملهای مربوط به مصرف دارو، رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، بین شواهد و آنچه در عمل اتفاق می افتد، فاصله چشمگیری وجود دارد.

یک مطالعه از ایالات متحده نشان داد که تنها یک بیمار از هر چهار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 ، به اهداف توصیه شده برای سطح سالم گلوکز، کلسترول و فشار خون دست می یابد.

داده های استرالیا نیز نشان داده اند که دیابت با 14٪ افزایش احتمال توقف مصرف داروی کلسترول بعد از یک سال همراه است.

در گزارش اخیر، محققان نشان دادند که استفاده از طیف وسیعی از داروهای مؤثر باعث جلوگیری از ابتلای صدها فرد دیابتی به بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی در سال می شود.

با توجه به فشار عوارض دیابت در جامعه که سایه بزرگی را بر میزان مرگ و میر، ناتوانی و تأثیر بر سیستم بهداشت و درمان انداخته است، نیاز به آموزش و پشتیبانی بیشتر از مبتلایان به دیابت و همچنین از متخصصان بهداشتی که این بیماری را درمان می کنند، وجود دارد.

برای مبتلایان به دیابت نوع 2 ، نظارت دقیق برای سایر بیماری ها مانند سرطان از طریق برنامه های غربالگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در کنار مدیریت میزان قند خون، لازم است از افراد مبتلا به دیابت برای حفظ عوامل خطرزای عوارض در سطح سالم مانند فشار خون و کلسترول؛ حمایت کافی صورت گیرد. یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم مکان خوبی برای شروع این حمایتها است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-disease-diabetes-linked-cancer-dementia.html